شماره 51 :چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعاليت هاي تكميلي به رسم هندسي علاقه مند كنم ؟

شماره 51 :چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعاليت هاي تكميلي به رسم هندسي علاقه مند كنم ؟

چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعاليت هاي تكميلي به رسم هندسي علاقه مند كنم

معرفی :

اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعاليت هاي تكميلي به رسم هندسي علاقه مند كنم ؟، مخصوص درس هندسه.فایل بصورت ورد (word ) و قابل ویرایش – تعداد صفحات سی و نه صفحه – قیمت فقط  سه هزار تومان

 

چکيده
در سال تحصیلی 92- 91 كه در مدرسه………………… شهرستان ………………. به كار داشتم با هدف افزایش علاقه مندی دانش آموزان به رسم هندسی کتاب ریاضی راهنمایی طرحی را با شش راه كار بردانش آموزان مدرسه راهنمایی …………………… ارائه دادم . راه کارهای انجام شده عبارتند از : 1- بازدید اماکن متبرکه 2-رسم چند قوس و و گنبد 3- طراحی چند قطعه مکانیکی توسط دانش آموز 4-درست کردن الگوی فراکتال هندسی 5- معرفی ستاره جغرافیا که معرف جهات اصلی و فرعی در جغرافیاست  6-معرفی چند کتاب .

علی رغم نتایج مثبتی که انجام این طرح براي من ودانش آموزان داشت بعضی از راه کارها ناتمام ماند یا موفق به اجرای آنها نشدم. بنابراین با یک رویکرد فرایندی و راهبردی منسجم طرح های قبلی را با کمی تغییر و اصلاح مجدد و روش های جدید و متنوع ديگر به تقویت موضوع در دانش آموزان و دبیران محترم ریاضی پرداختم .

–  در راه کارهایم برای حل این مسئله با فعالیت های تکمیلی سعی کردم دانش آموزان ودبیران ریاضی را با کاربرد و کارایی رسم های تزیینی و فنی در مکان ها و موقعیت های مختلف آشنا کنم تا یک تصویر عینی ساده و روشن در ذهن آنان بوجود آید و زمینه را برای علاقه مندی آنان ایجاد کنم .

– به منظور آشنایی و تعمیم و تطبیق کاربرد رسم ریاضی ، کاربرد رسم های كتاب دوره راهنمایی را در منبت کاری آینه کاری و… نشان دادم ، همچنین با در اختیار گذاشتن طرح هایی دانش آموزان احجام هندسی زیبا و نقوش سنتی و معماری را با اشکال هندسی درست کردند .

کاربرد رسم را در تذهیب و الگوهای خیاطی به آنان شناساندم ، شش کتاب درزمینه آشنایی با رسم جهت مطالعه به دانش آموزان و همکاران معرفی نمودم .

از جمله اقدامات انجام شده برای دبیران تهیه پوستر و برنامه Power point بود . پس از اجرای این راه کارها دبیران ریاضی نیز نسبت به رسم هندسی  بی تفاوت نبودند. همچنین دانش آموزان اعتراف بر جذاب بودن رسم هندسه و زنگ ریاضی كردند . آنان رسم ابتکاری شان را بصورت کارت پستال در آورده و به معلم شان تقدیم می کنند  اولیای آنها نسبت به اجرای این طرح اظهار رضایت نمودند . درضمن تدریس ریاضی به شیوه نو و جدید تحقق یافت . نتایج به دست آمده حاکی از افزایش علاقه مندی و توجه دانش آموزان و دبیران ریاضی به رسم هندسی می باشند .

 

کليد واژه ها :  فعالیت هاي تکمیلی ،  كاربرد رسم تزیینی و فنی در زندگي ، اماكن مذهبي

فهرست مطالب

چکيده

مقدمه

توصيف وضع موجود

گردآوری داده ها – شواهد 1

تجزيه و تحليل و تفسير داده ها

راه کارهای پيشنهادی

خلاصه اجرای راه کارهای پيشنهادی سال گذشته و نظارت بر آن

اجرای راه حل دوم

اجرای راه حل سوم

اجرای راه حل چهارم

اجرای راه حل پنجم

اجرای راه حل ششم

اجرای فعاليت های تکميلی در سال جاری و نظارت بر آن

نتايج به دست آمده از اجرای راه حل ( شواهد 2 )

ارزيابی تاثير اقدام جديد و اعتبار آن

اعتبار يابي

تجديد نظر و پيشنهادها

فهرست منابع

نتايج فرم های تکميل شده توسط دانش آموزان

Loading

0/5 (0 Reviews)